Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Beskrivelse af Strukturklassen

Strukturklassen Hals Skole

Strukturklassen på Hals Skole holder til i dussens lokaler. Vi er pt. normeret til 22 elever fra 0.-10. klasse. Eleverne er inddelt i to mindre grupper, hhv. de yngste og de ældste, hvor de yngste pt. dækker fra 0.-6. klasse og de ældste fra 6.-10. klasse. En elevs placering er afgjort på baggrund af bl.a. sociale og kognitive forudsætninger.

Der er ansat 5 lærere og 3 pædagoger til at vare tage hele skoledagen samt dus. Der er 4 faste voksne på hver gruppe, da vi oplever at gennemgående voksne skaber ro, forudsigelighed og tryghed for eleverne.

Elevgruppen er sammensat af elever med komplekse problemstillinger, og de har udfordringer i forhold til koncentration, opmærksomhed, motorik, sansebearbejdning og kommunikation. Eleverne kan fremstå meget psykisk sårbare, og de udviser ofte symptomer på psykisk belastning, som eksempelvis kan give sig til kende ved angst/uro, udadreagerende adfærd, eller at de trækker sig fra sociale fællesskaber. Eleverne har behov for en anerkendende specialpædagogisk tilgang, der er helhedsorienteret og tager udgangspunkt i elevens ressourcer og allerede opnåede kompetencer. Derudover har al personalet fået efteruddannelse i neuropædagogik, som har fokus på low arousal, at børn gør det bedste de kan, 

Der arbejdes målrettet med kommunikative metoder og social træning for at understøtte og styrke elevens kompetence til at aflæse andres intentioner og følelser. Undervisningsmiljøet er præget af struktur og fysiske rammer, som tilgodeser elevernes behov for afskærmning for forstyrrelser og sanseindtryk samt mulighed for pauser.

Skoleskemaet

Det traditionelle skoleskema er udskiftet med en mere overskuelig dags- og ugeplan, som eleverne hver dag følger. Fra 8-9.40 arbejder hver elev med sit individuelle faglige niveau i primært dansk og matematik. Her trænes der de basale færdigheder som regnearter, læsning, skrivning, lytteøvelser mm. Fra 10.05-11.20 har grupperne emneorienteret arbejde, hvor der arbejdes med fx 2. verdenskrig, Danmark, friluftsliv og meget meget mere. Under de forskellige emner kommer vi omkring flere af folkeskolens fag som fx biologi, samfundsfag, engelsk m.fl. 
I løbet af den emneorienterede undervisning træner vi især gruppearbejde, at modtage fælles beskeder, at lytte til sine klassekammerater, samarbejde, at begå sig i større fællesskaber, informationssøgning, fremlæggelser, struktur og overblikstræning, hukommelsestræning og meget mere. 

Fra 12.25-13.15 har eleverne social træning. Her har vi fx gåtur, dødbold eller anden bevægelse, brætspil, dokumentarer der knytter sig til emnearbejdet eller lignende. Fokus er på at afslutte dagen godt, hvor der er tid til den enkelte elev og en snak med en voksen. 

Efter skole er der mulighed for dus for elever til og med 6. klasse. Dussen lukker kl. 17.