Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Inklusionsgrundlag

 

Inklusionsgrundlag – Hals Skole

 

Baggrund for inklusionsgrundlaget - fra Skoleforvaltning og politisk niveau

I Aalborg Kommunes inklusionsstrategi ”Fællesskaber for alle” er inklusion defineret som ”Alle gør det bedste, de kan”. 

Skoleudvalget godkendte på mødet den 3. april 2018 et baggrundsnotat, der giver et kort overblik over inklusionsområdet. Baggrundsnotatet havde til formål at sætte retning på de politiske drøftelser og det fortsatte arbejde med inklusionsområdet i Aalborg Kommune. 

Med udgangspunkt i baggrundsnotatet godkendte Skoleudvalget den 15. maj 2018 en række principper for arbejdet med inklusion og visitation. 

Principperne bygger på følgende mindset

  • Den enkelte skole arbejder bevidst med at etablere fællesskaber med positive relationer mellem børnene, mellem børnene og de voksne og mellem de voksne indbyrdes. 
  • Der fokuseres på børnenes kompetencer og ressourcer, og de betydningsfulde voksne omkring børnene sikrer børnenes deltagelse i et fællesskab. 
  • Alle forældre har medansvar for, at alle børn deltager i det sociale fællesskab. Sammen med forældrene drøftes vigtigheden af at tænke inkluderende, og forældrene og børnene inddrages løbende i arbejdet med at skabe inkluderende fællesskaber. 
  • Som ansat i Aalborg Kommunes skolevæsen skal man have et inkluderende børnesyn.

 

Principper  

  • Alle børn indgår i fællesskaber, der fremmer læring og motiverer og understøtter dannelse og trivsel.  
  • Alle skoleledelser skaber sammen med medarbejderne synlighed, tydelighed og forståelse for arbejdet med den inkluderende praksis.  
  • Alle skoler har en tydelig systematik, og der opstilles klare og realistiske mål, der løbende evalueres og udvikles.  
  • Alle børn deltager i videst muligt omfang i almenmiljøets fællesskaber, og alle skoler skal derfor have adgang til specialpædagogiske kompetencer.  
  • Der er en åben og tillidsfuld kommunikation mellem børn, forældre og fagprofessionelle, og der er gennemsigtighed for alle involverede i processer og forløb. 
  • Børnenes perspektiv inddrages i alle indsatser.  
  • Når et særligt behov er identificeret, skal de professionelle hurtigst muligt og senest efter 10 skoledage sammen med barn og forældre udarbejde en handleplan. 
  • Alle børn skal sikres sammenhængende forløb gennem forenklede og koordinerede indsatser på tværs af faggrupper og forvaltninger.  
  • Der tilrettelægges fleksible forløb og indsatser, der er tilpasset børns behov.  
  • Alle specialiserede forløb og indsatser til børn skal fortrinsvist foregå i nær tilknytning til hjemklassen og med gradvist nedtrapning for øje.  
  • Alle specialiserede tilbud evalueres og udvikles løbende i forhold til børnenes behov, således, at tilbuddene matcher behovet.

 

Inklusionsgrundlag -  Hals Skole

 

På Hals Skole forstår vi inklusion som:

  1. Flest mulige elever har deres fysiske tilstedeværelse i almenskolen frem for i specialtilbud.
  2. Alle elever deltager og føler sig værdifulde i skolens faglige og sociale fællesskab.
  3. Alle elever opnår størst mulig læring både fagligt og socialt i forhold til deres evner.

 

Ledelsesrollen

  • En skoleledelse, der går forrest og fastholder en målrettet udvikling/kulturarbejde af den inkluderende skole.
  • Det “store hvorfor” er vigtigt at stille - se bag om elevers adfærd og inspirere pædagogiske medarbejdere til det samme.

 

Kultur og mindset

  • Det er helt centralt, at fysisk tilstedeværelse på ingen måde kan stå alene. Inklusion handler om, at alle deltager i klassens liv på lige vilkår, hvilket omfatter både faglige og sociale aspekter (deltagelsesmuligheder).
  • Der gøres alt for at inkludere alle elever. Hvis en segregation er nødvendig, er alle realistiske muligheder afprøvet.

 

Brug af ressourcepersoner

  • Læsevejleder - indsats vedr. ordblinde elever, ordblindehandleplaner, samarbejde med teams, sparring med lærere vedr. den faglige undervisning.
  • Trivselspersoner -  trivselsindsatser vedr. enkelte elever.   
  • Læringsvejledere - en stor indsats i 2018/2019 omkring den formelle læringssamtale er fortsat i 19/20.
  • Inklusionsvejlederen arbejder proaktivt og forebyggende ved relevante observationer i klasserummet og sparring med teams i særlige tilfælde. Vi vil fremover arbejde på en større systematik i forhold til inklusionsvejlederens indsatser.

 

Systematik

  • Ledelsen laver konkrete anvisninger og ressourceprioriteringer til lærere, pædagoger og teams, der er udfordret i arbejdet med børn med særlige behov.
  • Vi har et handlekraftigt og effektiv samarbejde med PPR.
  • Der er en struktureret og systematisk tilgang i hele organisationen.
  • Klassetrivsel.dk benyttes til skole-hjem-samtalerne.

 

Forældresamarbejde

  • Vi ønsker en forældregruppe, der har tillid til hinanden og tør lufte deres bekymringer ærligt, direkte og åbent, og som tager ansvar for, at deres barns klasse fungerer i sin mangfoldighed.
  • Vi ønsker derfor at facilitere gode relationer mellem forældrene for at skabe en tættere kontakt mellem dem. F.eks ved at gøre opmærksom på forældregruppers mulighed for at skolens lokaler kan lånes til sociale arrangementer. 
  • Vi ønsker en større dialog mellem forældrene. Dette sker bl.a. ved at planlægge forældremøder, hvor forældre reelt har tid drøftelser og dialog om klassens trivsel og det indbyrdes forældresamarbejde. “Fra forældremøder til forældrenes møder”.
  • Vi har et fokus på et større fremmøde til forældremøderne samt hvorledes indholdet af disse gøres mere attraktivt. Der sker løbende en evaluering med forældre-feedback.
  • Vi arbejder fortløbende sammen med skolebestyrelsen med temaet  forældreforventninger. 
  • Hvis der er udfordringer med en klasse eller en elev, er der et tæt og ærligt samarbejde med relevante deltagere. Det kan være i form af hyppige opfølgende møder, hvor også ledelsen prioriterer at deltage.
  • Vi har skole-hjem-samtaler med fokus på trivsel, hvor også pædagogerne deltager.


Forebyggende indsats

Det er afgørende med veluddannede lærere og pædagoger, som har forståelse for og opdateret viden om, hvad inklusion kræver, og som ved, hvor de kan søge støtte og hjælp af eksterne parter.

Derfor samarbejdes der med Skoleforvaltningen afdelingen for Forebyggelse og Fællesskaber samt PPR om et kompetenceudviklingsprojekt for det pædagogiske personale med henblik på at skabe gode inkluderende fællesskaber for alle elever.

Vigtigste elementer i projektet er: 

  • Danne et fælles sprog som fundament.
  • Samstemthed.
  • Ledelse tæt på.

Projektet løber af stablen i skoleåret 20/21. 5 oplæg på hver 3 - 4 timer - efterfulgt af praksisnære aktionslæringsforløb, der følges tæt af ledelsen og/eller lokale forandringsagenter. Kompetenceudviklingsforløbet forløber i hele skoleåret og evt. også i det efterfølgende skoleår 2021/22.