Samarbejde vedr. skolens elever med PPR og Familiegruppen

Om bl.a. Trivselsforum, Udvidet trivselsforum, SamRum og Dialogmøder

På Hals Skole samarbejdes der så tæt og så effektivt som muligt med PPR og med Familiegruppen (F&B = Familie- og beskæftigelsesforvaltningen).

Det fast planlagte samarbejde foregår de fleste fredage kl. 8.00 – 9.45 (fredagsmøder), hvor der i hele skoleåret kan gennemføres møder i nedenstående mødefora.

Trivselsforum: Ca.12 af skoleårets fredagsmøder bliver benyttet til Trivselsforum, hvor skolens tilknyttede sagsbehandler fra F&B deltager. Deltagerne på Trivselsforum kan være skolens ledelse, skolepsykolog, sagsbehandler og sundhedsplejerske.

På Trivselsforum kan alle større sager af trivsel og skolemæssig karakter behandles. Her kan inviteres forældre, forældre + barn, et team fra skolen mv. Man kan henvende sig til skolens ledelse, hvis man gerne vil have en sag på trivselsforum.

Udvidet Trivselsforum. Hvis det giver mening for en sag, kan personale fra børnehaverne også inviteres med på Trivselsforum, der derved bliver til udvidet trivselsforum. Dette kan kun finde sted ved forældresamtykke.

SamRum: De øvrige af skoleårets fredagsmøder er SamRums-møder, hvor skolens ledelse og skolepsykologen deltager. SamRum koordinerer, prioriterer og analyserer indsatsen i forhold til elever i vanskeligheder og kan også tilbyde rådgivning til skolens pædagogiske personale.

På SamRums-møderne holdes også et overblik over skolens løbende sager hos PPR, således den aktuelle indsats kan prioriteres og evt. justeres.

Dialogmøder er møder mellem forældre, skole og medarbejdere fra PPR samt evt. andre relevante personer. Det kan både være forældre og skole, der tager initiativ til et dialogmøde. En forudsætning for at PPR kan deltage i et dialogmøde er, at forældrene har accepteret, at eleven indstilles til PPR. Dette klares ved at udfylde et meget enkelt udformet skema, hvor begge forældre skal underskrive.

Skoleledelsen har medansvaret for - i samarbejde forældrene og med relevante fagpersoner at vurdere, hvad der skal ske i en sag. Der kan være tale om:

• Trivselsforum (elever der ikke har en aktiv sag i familiegruppen)
  • Netværksmøder (elever, der har en aktiv sag i familiegruppen)
  • Dialogmøder
  • Andre relevante indsatser

PPRs hjemmeside. Få flere oplysninger på: http://www.ppr-aalborg.dk/: