Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Trivselsplan - herunder antimobbestrategi

Trivselsplan - herunder antimobbestrategi

 

Antimobbestrategien tager udgangspunkt i Hals Skoles trivselsplan samt undervisningsmiljølovens bestemmelser vedr. handlinger og opgaver ved mobning.

Trivselsplan

Trivselsplanen er en handleplan til fremme af elevernes trivsel herunder forebyggelse af mobning. Det vægtes højt at arbejde på at styrke elevernes selvværd og gøre skolen til et godt sted at være og lære.

Der arbejdes målrettet og forebyggende med at fremme elevernes trivsel og modvirke mobning. Trivsel er et fælles anliggende, og trivselsplanen bygger derfor på et skoleansvar, et forældreansvar og en elevforventning.

Forebyggende indsats

Skoleansvar:

- Udarbejdelse af synlige klasseregler i alle klasser.

- Trivselsundersøgelsen gennemføres hvert år på alle klassetrin.

- Alle årgange deltager minimum to gange årligt i undersøgelsen klassetrivsel.dk. Dette sker med henblik på at kvalificere klassekonferencen.

- Med udgangspunkt i klassetrivsel.dk afholdes en læringssamtale med klasseteamet.

På klassekonferencen deltager relevante faggrupper. Der udarbejdes en specifik målrettet indsats for den enkelte eller en indsats for en årgang/klasse. Handlingsplanen indeholder som minimum tiltag, tidsplan og ansvarlig.

- Efter klassetrivsel.dk er gennemført, afholder lærer/pædagog trivselssamtale med den enkelte elev.

- SSP-indsats i 2., 4., 6. og 8. klasse vedr. brug af de sociale medier. Materiale som fx: Dit liv på nettet bliver brugt aktivt i forhold til at håndtere digital mobning.

- Ved skoleårets planlægning etableres femteklasses-venner til den kommende 0. klasse.

Ovenstående udvikler sig til et venskabsklassesamarbejde. Der lægges op til, at kontakten holdes ved lige.

- 0.-6. årgang har 1 x 2 timer pr. uge med aldersintegreret undervisning (UUV).

- Der holdes møde i Trivselsforum ca. 6 gange på et skoleår. Sundhedsplejersken, skolepsykolog, rådgiver fra Familiegruppen, inklusions-/trivselsperson, ledelsen og evt. inviterede lærere/pædagoger og forældre deltager.

- Samrums-møder: Der planlægges ugentlige møder for koordinering og prioritering vedr. PPR og trivsel. På koordineringsmøderne deltager: skolepsykolog, sundhedsplejerske, inklusionspædagog og ledelsen.

- Der er mulighed for at benytte antimobbemateriale i indskolingen (Mary-fonden).

- Skolens elevråd er en aktiv medspiller i at stille forslag til forbedring af trivslen generelt.

- Ved starten af hvert skoleår afholdes der forældremøder, hvor der er fokus på dialog og forældreinddragelse med henblik på at skabe det gode klassemiljø.

 

Forældreansvar

- At opdrage barnet til at tale og opføre sig ordentligt over for andre elever og voksne.

- At bakke skolen op og omtale skolen - og skolens voksne - loyalt i børnenes nærvær.

- At man gennem hele skoleforløbet taler med barnet om skolelivet og motiverer i forhold til dette.

- At bidrage til et åbent og positivt sprog i forhold til voksne på skolen.

- At deltage i forældremøder og skole/hjem samtaler.

- At der tages kontakt til skolen, såfremt der er problemer eller spørgsmål vedr. barnets skoledag.

- At tage kontakt til skolen, hvis barnet ikke trives hjemme.

- At tage kontakt til skolen, hvis I har mistanke om, at en anden elev ikke trives i hjemmet eller i skolen.

- At tage del i klassens sociale liv og ser klassens trivsel som et fælles anliggende.

- At informere skolen om alle former for fravær.

Elevforventning

- Respekt for andres forskellighed.

- Hjælpe kammerater der har brug for det.

- Gør hvad du kan, for at alle har en ven i skolen.

- Forsøg at stoppe kammerater der gør noget dumt mod andre.

- Søge hjælp hos de voksne, når du eller kammerater har det dårligt.

Indgribende indsats

Der arbejdes ud fra Dansk Center for Undervisnings Miljøs definition af mobning

(http://dcum.dk/media/2153/8tegnmobny.pdf)

Der arbejdes målrettet for at forebygge og stoppe mobning blandt elever, forældre og alle voksne

på skolen. Oplysning, samtale, forpligtende aftaler, fremme af elevernes trivsel og konsekvent og

kontant indskriden i mobbesituationer fra eleverne/de voksne skal kendetegne Hals Skole i

indsatsen mod mobning.

Hvad gør vi, hvis en eller flere elever er udsat for mistrivsel, mobning eller digitalmobning?

- Alle personalegrupper, elever og forældre har pligt til at tage henvendelser og mistanker om

mistrivsel, mobning og digitalmobning seriøst. Den voksne griber straks ind, hvis der foregår

eller er mistanke om mobning eller digital mobning.

- Gennem samtale/forklaring søger den voksne at bringe parterne til forståelse. De implicerede elevers forældre kontaktes.

- Skolens ledelse informeres.

- Det er barnets klasselærer/kontaktlærer eller -pædagog, som i samråd med skolens ledelse

vurderer hvilke tiltag, der skal sættes i værk. Hvert tilfælde har sin egen historie, årsag og

tilstand. Det er altid en pædagogisk vurdering, hvilket tiltag vi iværksætter.

- De øvrige elever i klassen inddrages med henblik på at skabe et positivt miljø, hvor der er fokus på trivsel for alle elever i klassen.

Der arbejdes aktivt med gruppedynamikker i klassen, da mobning iflg. definitionen er et gruppefænomen og ikke blot er individbåret. Klassens lærere og pædagoger går i front i den konkrete mobbesag. Det sker bl.a. ved:

- sammen med eleverne at udarbejde en plan mod mobningen.

- daglig opfølgning og fokusering på den enkeltes og gruppens trivsel.

- fastholde klassens arbejde med at forhindre mobning.

- støtte forældrene i deres indsats.

- underrette forældrene løbende.

 

Undervisningsmiljølovens bestemmelser:

Der er i undervisningsmiljøloven fastsat en række opgaver og frister for handling:

- Hvis skolen vurderer, at der er tale om mobning, er det lederens pligt at træffe de

nødvendige beslutninger og handlinger, så mobningen stopper og indenfor 10 arbejdsdage

udarbejde en handlingsplan ud fra fast skabelon, se link:

http://dcum.dk/media/2156/dcumskabelonhandlingsplanmobning.pdf

- Skolen skal informere forældremyndighedsindehavere og berørte elever om indholdet i

handlingsplanen.

- Elev/forældre kan klage over følgende:

1) Hvis skolen ikke har en forebyggende antimobbestrategi, herunder en strategi for håndtering af

digital mobning, eller hvis den eksisterende antimobbestrategi ikke er egnet til formålet.

2) Hvis skolen ikke har foretaget de midlertidige foranstaltninger, der er nødvendige for at standse

mobningen, indtil handlingsplanen iværksættes.

3) Hvis skolen ikke har udarbejdet eller gennemført en handlingsplan på baggrund af en

henvendelse om mobning, eller at handlingsplanen ikke er tilstrækkelig.

4) Hvis skolen ikke har informeret om, hvilke tiltag der er blevet vedtaget

Det kommunale klageorgan har 4 uger til at analysere sagen og give skriftligt svar på klagen.