Værdigrundlag
Værdiordene er både et udtryk for skolens nuværende praksis, men også forstået som værdier og mål, der ønskes praktiseret fremadrettet.
På Hals Skole lægger vi vægt på følgende værdiord:
- Trivsel
- Ansvarlighed
- Faglighed
- Udviklende kultur
Det betyder, at Hals Skole skal være stedet, hvor, der tilstræbes at:
Trivsel
- børn og unge samt skolens ansatte trives godt med det daglige samarbejde, samvær og personlige udfordringer.
- den enkelte opleves som værdifuld i skolens fællesskab.
- der er åbenhed og tillid til hinanden i alle sammenhænge og på alle niveauer.
- der er plads til forskellighed.
Ansvarlighed
- alle har en ansvarlig indstilling og lever op til indgåede aftaler og krav til hinanden.
- teamene samarbejder om at skabe et godt læringsmiljø, der bærer præg af en god tone og system i tingene.
- børn og unge formår at løse frie opgaver og udnytte skolens rum og materialer forsvarligt.
- skole og hjem samarbejder om at etablere gode arbejdsvaner og samværsformer.
- der samarbejdes om fælles mål og aftaler på tværs af alle forskellige afdelinger på skolen.
- der er en åben og handlekraftig kultur, hvis der bliver kendskab til problemfelter.
- forældrene inddrages i relevante situationer i samspillet omkring det enkelte barn.
Faglighed
- teamene samarbejder om at udvikle skolens pædagogiske praksis blandt andet ved at praktisere målsætninger og efterfølgende løbende evaluering samt lave opfølgning herpå.
- give den enkelte elev de rette udfordringer, selv om der kan være stor forskellighed i livsvilkår og den baggrund, man har som barn og ung.
- tage udgangspunkt i børn og unges styrkesider i form af f.eks. kompetencer og potentialer.
- den enkelte gør sit bedste ved at udnytte sine faglige og personlige udviklingsmuligheder.
- der er, på såvel det faglige som det personlige og sociale plan, forskellige måder at lære på.
- der arbejdes i forskellige organisationsformer (fx holddannelse, gruppearbejde), der optimerer samvær, samarbejde og læring.
Udviklende Kultur
- vi er aktive med udviklingen, idet der skal være plads til at afprøve og gennemføre forskellige nye tiltag på alle niveauer.
- de bedste tiltag og ideer udnyttes og udvikles ved at lave systematisk deling af viden og erfaringer.
- der arbejdes med mange pædagogiske tilgange og organisationsformer for at tilgodese, at der er flere måder at lære på.
- børn-unge og medarbejdere gives mulighed for selvvirksomhed, oplevelse og udvikling af æstetiske værdier.
- forældre deltager aktivt i forskellige aktiviteter og bidrager med deres erfaring og kompetencer.
- der er en naturlig forankring i lokalsamfundet – natur, kultur, samarbejde med kirke mv.
- vi værdsætter traditioner, der skaber sammenhæng og fællesskab og udvikler samtidigt skolen, så den lever op til nutidige krav.
- vi vægter fællesarrangementer med væsentligt praktisk/musisk indhold, som fastelavnsfest, musical, krybbespil og fællessamlinger.